5 Tips om Salesforce succesvol te implementeren in het MKB

5 Tips om Salesforce succesvol te implementeren in het MKB

Omzet verhogen, meer inzicht in je bedrijf en verbetering van de klanttevredenheid zijn allemaal goede redenen om te gaan werken met Salesforce.

Maar hoe zorg je voor een succesvolle implementatie van Salesforce in jouw onderneming? Wat zijn hierbij de succesfactoren? Ben je goed voorbereid wanneer de implementatie van start gaat?

Als ondernemer ben je niet dagelijks bezig met implementeren, maar toch wil je het maximale uit je Salesforce omgeving halen. Wanneer alles goed is ingericht, dan verdient de investering zich sneller terug. Hierbij 5 tips om het succes van de implementatie te versnellen en te vergroten.

1. Data op orde

De data is de basis van je succes. Bij veel implementaties wordt hier pas aan het einde van het traject aan gedacht, terwijl je toch juist een goede basis neer moet zetten. Gebruikers verwachten bij de ingebruikname van een nieuw systeem of applicatie dat de data van hoge kwaliteit is. Voor de adoptie is dit dus een belangrijk onderwerp. Aangezien dit een tijdrovende klus kan zijn, is het zaak hier op tijd aan te beginnen.

Het op orde brengen van de data heeft verschillende aspecten, met als doel de kwaliteit van de data te verhogen. Vaak zie je in data migraties dubbele gegevens of foutieve gegevens. Als je de data “opschoont” heb je een goede stap gezet.

2. Wat wil ik erin stoppen…

Rapportages zijn belangrijk. Salesforce biedt de mogelijkheid om met 1 druk op de knop inzicht in de actuele gegevens te hebben. Dit is natuurlijk belangrijk om diverse processen goed te kunnen sturen.

Bij het inrichten van Salesforce is het minstens zo belangrijk om vooraf na te denken over wat je eruit wilt halen. Veel wensen met betrekking tot rapportages komen pas naar boven wanneer de rapportages worden gemaakt en de inrichting van de verschillende objecten al voltooid is. Welke output je wilt hebben is eigenlijk de beste input.

“Less is more” is ook op Salesforce van toepassing. Het is eenvoudig om velden aan te maken om allerlei zaken bij te kunnen houden. De vraag is echter of dit niet een te grote hoeveelheid informatie voor de gebruikers oplevert, wat nadelig kan zijn bij het gebruik van Salesforce. Hoe meer data, hoe meer er bijgehouden dient te worden. Minder velden geeft ook een rustiger beeld voor de gebruiker.

3. Processen op de kaart

De bedrijfsprocessen zijn de basis voor een goede inrichting van Salesforce. Neem voor en tijdens de implementatie de tijd om de processen op papier te zetten en te reviewen. Door aandacht te besteden aan de processen voor de implementatie kun je zogenaamd “rework” besparen. Bijvoorbeeld wanneer je na de implementatie erachter komt dat de processen effectiever ingericht hadden kunnen worden.

4. Betrek medewerkers bij de implementatie

Betrek medewerkers, zorg dat ze input mogen geven en dat er daadwerkelijk iets mee gedaan wordt. Creëer een positieve sfeer. Door tijdens de implementatie ervaren medewerkers deel te laten nemen aan de workshops, zal het gebruik (adoptie) van Salesforce door de overige medewerkers ook sneller en beter verlopen. Uiteindelijk ontstaat er een positieve Spin Off naar alle afdelingen als daar enthousiast verteld wordt over Salesforce en wat dit allemaal kan betekenen voor de collega’s en het bedrijf.

5. Wat gaat er nu goed?

Vaak wordt er gefocust op wat er beter moet en wordt voorbijgegaan aan wat er goed gaat. Kijk kritisch naar je bedrijf en de medewerkers. Vaak is er een groep medewerkers die beter presteert dan hun collega’s. Waarom presteren zij beter? Vraag hen hun verhaal te doen en gebruik deze ervaringen om juist de dingen die goed gaan mee te nemen tijdens de implementatie. Zo kunnen de andere collega’s hiervan ook profiteren.

Voordat het implementatietraject start, kun je met deze tips het succes van je implementatie positief beïnvloeden. Daarnaast zorgt het werk wat je al gedaan hebt voor een makkelijker lopend Implementatietraject. Neem contact met ons op als je meer wilt weten over Salesforce. We helpen je graag met de implementatie en ook met het in kaart brengen van je bedrijfsprocessen.

Blog door David van der Meer LinkedIn David van der Meer

Senior Solution Consultant / Architect

Over David: “David deed zijn eerste Salesforce opleiding in 2007 en heeft sindsdien meerdere Salesforce Certificaten behaald. Hij is in verschillende rollen betrokken geweest bij (inter)nationale Salesforce implementaties. Deze waren gericht op zowel Sales als Service processen waarbij David altijd de gebruiker centraal heeft gesteld”.

“Door de gebruiker centraal te stellen zorg je voor een goede adoptie en een zo goed mogelijk resultaat voor de onderneming / organisatie.”